تام مین :
چگونگی قرار دادن آنها در کنار یکدیگر Ùˆ نیز علائمی Ú©Ù‡ از طریق Ø¨Ø§ÙØª Ùˆ رنگ آنها بدست میآید، زبانی ØØ§ØµÙ„ میشود
“معماری یک ورزش در Ù…Ø³Ø§ÙØª طولانی است. شما Ùکرتان را بر روی آن میگذارید Ùˆ Û³Û° سال با آن همراه میشوید، تا اینکه Ú©Ù…Ú©Ù… در این رشته راه Ù…ÛŒØ§ÙØªÛŒØ¯.”
**
ماریو بوتا :
“Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø¯Ù†ÛŒØ§ÛŒ خاص خود را دارند. با چگونگی قرار دادن آنها در کنار یکدیگر Ùˆ نیز علائمی Ú©Ù‡ از طریق Ø¨Ø§ÙØª Ùˆ رنگ آنها بدست میآید، زبانی ØØ§ØµÙ„ میشود Ú©Ù‡ میتواند مکمل اندیشه Ùˆ راهگشای معماری باشد.”
**
ریچارد باکمینستر Ùولر :
“من زمانی Ú©Ù‡ روی ØÙ„ یک مسأله کار میکنم، هرگز در مورد زیبایی راهØÙ„ آن Ùکر نمیکنم. من تنها به این میاندیشم Ú©Ù‡ چگونه مسأله را ØÙ„ کنم. اما بعد از ØÙ„ مسأله،اگر راهØÙ„ بدست آمده زیبا نباشد، Ù…ÛŒ Ùهمم Ú©Ù‡ این راه ØÙ„ اشتباه است.”
**
ژان نوول :
" معمارانی كه ØØ±Ù بیشتری برای Ú¯ÙØªÙ† دارند معمارانی هستند كه واقعاً میسازند. "
**
پیتر آیزنمن :
" چارلز جنكز ظرÙیت خاصی برای پیشگویی آنچه در معماری Ø§ØªÙØ§Ù‚ خواهد Ø§ÙØªØ§Ø¯ دارد . او با معماری بعد از مدرن به دنبال گذشته بود ولی با كتاب معماری پرش كیهانی خود برای اولین بار رو به آینده دارد . "
**
پیتر آیزنمن :
: ØÙ‚ایق علمی بهانه ای برای معماری هستند نه توجیهی برای آن . "
**
بهرام شیر دل :
" معماران هم مثل اهل ØØ±ÙÙ‡ های دیگر در یك مقطع زمانی Ù¾ÛŒ Ù…ÛŒ برند . كه شرایط جهان دارد تغییر Ù…ÛŒ كند Ùˆ كار ØØ±ÙÙ‡ ای آنها وقتی ارزش دارد كه در شرایط جدید بتواند نقشی Ø§ÛŒÙØ§ كند . "
**
هوشنگ سیØÙˆÙ† :
" کلام آخر من ایران است . "
**
پاتریك ناتگنز :
" معماری علاوه بر زیبایی با كارایی نیز سرو كار دارد یعنی علاوه بر بیان شخصی با تامین نیاز دیگران نیز درگیر است . "
**
بن ÙØ§Ø±Ù…ر :
" معماری هنری است كه نمی تواند از Ø¨Ø§ÙØª پیرامون طبیعی Ùˆ مصنوع جدا باشد . اگر قرار است Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… معماری را درك كنیم ØªØ¨Ø ÙÙ†ÛŒ نیازیست اساسی . معماری خوب نیازمند ÙƒØ§Ø±ÙØ±Ù…ای خوب است ."
**
هنری لنارد / سوزان كروهست لنارد :
" ÙØ¶Ø§Ù‡Ø§ÛŒ شهری نیازمند بیان هنری اند . خاطره های ما با مكانهای با هویتی كه در آن تجربه Ù‡ÛŒ ارزشمند رخ میدهد گره خورده است . ÙØ¶Ø§ÛŒ شهری در واقع قلب شهر Ùˆ منشاء زندگی روزمره است ."
**
جرج آنزورنا :
معمار واقعی معماریست برای همه Ùˆ از جملهÙقرا.
**
باری.بی.گرین بی :
از نظر تاریخی معماری عینی ترین Ùˆ ماندگارترین نتیجهء آرزوی انسان برای ÛŒØ§ÙØªÙ† معنا در این دنیای خاکی بوده است.
**
جی اپیلتون :
رابطه یک بنا با Ù…ØÛŒØ· پیرامونش معیار مهمیست Ú©Ù‡ با توجه به آن میتوان شایستگی هنری بنا را ارزیابی کرد.
**
دیتریچ کاربرچت :
وقتی میگوییم شهری زیباست منظور آن زیبایی است Ú©Ù‡ ما از خیابانها Ùˆ میدانها _یعنی از ÙØ¶Ø§ÛŒ عمومی_درک میکنیم .بنابراین برای «Ø²ÛŒØ¨Ø§» کردن یک شهر باید به اینگونه ÙØ¶Ø§Ù‡Ø§ÛŒ عمومی پرداخت .
**
استیون گروک :
آثار «Ø¢Ù„تو» دل مشغولی او را به مکان Ùˆ راهها نشان میدهد.یعنی عینیت بخشیدن به تجربه ای از ØØ±Ú©Øª در مکانی از پیش ساخته.
**
چارلز جنکز :
معماری ارگانیک این معماری بر پایه اندیشه نزدیکی بین معماری Ùˆ Ù…ØÛŒØ· زیست Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است. این معماری نوعی Ùناوری الهام Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از طبیعت است Ú©Ù‡ الگوهای طبیعی عیناً در آن تکرار میشود.
**
شما سنگ، چوب وبتن را به کار میگیرید Ùˆ با این Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø®Ø§Ù†Ù‡ ها Ùˆ Ù…ØÙ„ها را Ù…ÛŒ سازید، این یعنی ساختمان سازی ØŒ کاردانی Ùˆ مهارت در کار است.
ولی ناگهان شما در قلب من تاثیر Ù…ÛŒ گذارید،به من خوبی میکنید، من Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„ Ù…ÛŒ شوم Ùˆ Ù…ÛŒ گویم:" این زیباست" ØŒ این یعنی معماری ،هنر در آن وارد Ù…ÛŒ شود.
"خانه من قابل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ است . از شما متشکرم، همانگونه Ú©Ù‡ بایستی از مهندسین راه آهن یا خدمات تلÙÙ† متشکر باشم.شما در قلب من تاثیر نگذاشتید.
" ولی ÙØ±Ø¶ Ù…ÛŒ کنیم دیوارها به طر٠آسمان سربلند کرده اند به طوری Ú©Ù‡ مرا ØªØØª تاثیر قرارمی دهند ØŒ منظور شما را در Ù…ÛŒ یابم.ØØ§Ù„ت Ùکری شما لطی٠، سرد ØŒ زیبا Ùˆ با شکوه بوده است. این را سنگهایی Ú©Ù‡ به پا داشته اید به من Ù…ÛŒ گویند. شما مرا به ّن مکان جلب Ù…ÛŒ کنید Ùˆ چشمان من آن را Ù…ÛŒ نگرند. آنها چیزیی را Ù…ÛŒ بینند Ú©Ù‡ نمایشگر یک Ùکر است. Ùکری Ú©Ù‡ نه با صدا یا کلام بلکه تنها به وسیله اشکالی Ú©Ù‡ در رابطه معینی با یکدیگر قرار دارند آشکار Ù…ÛŒ شود. این اشکال به گونه ای هستند Ú©Ù‡ در نور به ÙˆØ¶ÙˆØ Ù†Ù…Ø§ÛŒØ§Ù† Ù…ÛŒ گردند. روابط بین آنها لزوما ربطی به قابل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ یا در خور تشبیه بودن را ندارد Ùˆ آنها Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø´ ریاضی ذهن شما هستند. آنها زبان معماری اند. با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø®Ø§Ù… Ùˆ شروع از شرایطی Ú©Ù‡ کمابیش متکی بر سودمندی هستند ØŒ شما روابط معینی را به وجود آورده اید Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª مرا بر انگیخته است.
این یعنی معماری."
لوکور بوزیه
**
لوکوربوزیه :
چشمهایی Ú©Ù‡ نمی بینند زیبایی نوین عصر ØØ§Ø¶Ø± را.
**
لوکوربوزیه :
“من ترسیم کردن را به ØØ±Ù زدن ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒØ¯Ù‡Ù…ØŒ زیراترسیم کردن سریعتر است Ùˆ مجال کمتری برای دروغ Ú¯ÙØªÙ† باقی میگذارد.”
**
لوکوربوزیه:
“اینکه معماری در Ù„ØØ¸Ù‡Ø§ÛŒ از خلاقیت بوجود میآید، یک ØÙ‚یقت انکارناپذیر است، زمانی Ú©Ù‡ ذهن درگیر چگونگی تضمین استØÚ©Ø§Ù… یک ساختمان Ùˆ نیز تأمین خواستههایی برای آسایش Ùˆ Ø±Ø§ØØªÛŒ است، برای رسیدن به هدÙÛŒ متعالیتراز تأمین نیازهای ØµØ±ÙØ§Ù‹ کارکردی برانگیخته میشود Ùˆ آماده میگردد تا تواناییهای شاعرانهای را به معرض نمایش گذارد Ú©Ù‡ ما را برمیانگیزانند Ùˆ به ما لذت Ùˆ سرور Ù…ÛŒ بخشند.”
**
میس ون دروهه :
معماری زمانی آغاز میشود که شما دو آجر را با دقت پیش هم میگذارید.
**
تادائو آندو:
" خلاقیت ØÙ‚یقی Ú©Ù„ زندگی را شامل میگردد Ùˆ به وسیله ابزارهایی از شهود بیان میشود Ú©Ù‡ ÙØ±Ø§Ø³ÙˆÛŒ منطق Ùˆ آن چیزی است Ú©Ù‡ زبانهای دیگر قادر به ابراز آن هستند. "
**
سانتیاگو کالاتراوا:
" هندسه شالوده Ùˆ مبنای ادراک معماری است. من از طریق هندسه به اثر خود دست مییابم. در شناخت جهان معماری، زبان هندسه مانند زبان سازه اهمیت دارد. هر دوی آنها در کنار خواص Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ عالم طبیعت، برای من سرچشمههای زاینده Ùˆ مهم الهام هستند. "
**
ÙØ±Ø§Ù†Ú© گری:
" من بیشتر وقتم را ØµØ±Ù Ú©Ø§Ø±ÙØ±Ù…اها میکنم. زیرا معتقدم این کار ما را به پیش میبرد Ùˆ آنها هم به آنچه Ú©Ù‡ میخواهند، میرسند Ùˆ از کار Ø§ØØ³Ø§Ø³ رضایت میکنند. این روند باعث میشود آنها بدانند Ú©Ù‡ شما مسائل آنها را میشنوید. همچنین این تعامل موقعیت ابداع را برای شما ÙØ±Ø§Ù‡Ù… میآورد . "
**
لوئیجی اسنوزی:
" زیر بار مسئولیت شانه خالی Ù†Ú©Ù† ،خودت را با ÙØ±Ù… درگیر Ú©Ù†.در ÙØ±Ù… است Ú©Ù‡ تو انسان را باز خواهی ÛŒØ§ÙØª. "
**
آلبرتو پرز گومس :
" ØØªÛŒ دیدگاه ریاضیدانی چون مندلبروت از معماری همانند دیدگاه پرنس چارلز تقلیدی کهنه است.
میس ونده رو :هیچ کس نمیتواند هر ØµØ¨Ø Ø¯ÙˆØ´Ù†Ø¨Ù‡ یک سبک معماری جدید اختیار کند."
**
میس ونده رو :
" ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒØ¯Ù‡Ù… خوب باشم تا جالب توجه."
**
ژان نوول :
" هر موقعیت جدید، مستلزم یک معماری جدید است. "
**
برنارد چومی :
“مسابقات معماری خوب نیستند،چون برای مسابقه باید سریع کار کرد. البته باید در مسابقه شرکت کنید تا بتوانید کار بگیرید، اما برای بسط Ùˆ ØªÙØµÛŒÙ„ Ø·Ø±Ø Ù…Ø¹Ù…Ø§Ø±ÛŒØŒ این بهترین راه نیست.”
**
Ùیلیپ جانسون :
" من از تعطیلات Ù…ØªÙ†ÙØ±Ù…. اگرشمامیتوانید ساختمانهایی را بسازید، چرا بایددر کنار دریا بنشینید؟ "
**
پیترآیزنمن:
“مدرنیستها مدعی هستند Ú©Ù‡ مدینه ÙØ§Ø¶Ù„Ù‡ را باید در آینده جستجو کرد، پستمدرنیستها نیز به دنبال این مدینه ÙØ§Ø¶Ù„Ù‡ در گذشته هستند؛ ولی به اعتقاد من، معماری امروز باید این مدینه ÙØ§Ø¶Ù„Ù‡ را در شرایط امروز پیدا کند؛ معماری امروز ما باید منعکسکننده شرایط ذهنی Ùˆ زیستی جامعه امروز ما باشد.”
**
ریچارد راجرز:
"ساختمان ها ØµØ±ÙØ§Ù‹ کالا نیستند. آنها مانند پرده ای پشت صØÙ†Ù‡ زندگی ما را در شهر میسازند. معماری هنر Ø´Ú©Ù„ دادن به آن چیزی است Ú©Ù‡ ما مرتباً در آن به نمایش میپردازیم، چرا Ú©Ù‡ به خلق Ù…ØÛŒØ·ÛŒ میپردازد Ú©Ù‡ تمامی جزئیات روزانه زندگی ما در آن Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒ Ø§ÙØªØ¯.”
**
لویی کان:
" پروژه؛ یعنی شالوده دادن به یک ÙØ±Ù…ØŒ درون یک نظم.”
**
لویی کان:
“معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است Ú©Ù‡ وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی Ú©Ù‡ یک کار معماری انجام میدهد، در ØÙ‚یقت آن را به Ø±ÙˆØ Ù…Ø¹Ù…Ø§Ø±ÛŒ عرضه میکند . . . روØÛŒ Ú©Ù‡ سبک نمیشناسد، تکنیک نمیشناسد، متد نمیشناسد Ùˆ تنها منتظر آن است Ú©Ù‡ خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش میباشد.”
**
آلوار آلتو:
“معماری ارگانیک نمیتواند نام شیوه ای خاص در معماری باشد، چرا Ú©Ù‡ معماری نیز مانند زندگی ناچار است در ØÙˆØ²Ù‡ ارگان های موجود جلوه کند Ùˆ اصولاً زندگی ارگانیک به معماری ارگانیک نیازمند است.”
**
رم کولهاس:
“معماری ÙØ¹Ø§Ù„یتی ØµØ±ÙØ§Ù‹ در جهت پاسخگویی به نیازهای Ú©Ø§Ø±ÙØ±Ù…اها نیست، بلکه معماری ÙØ¹Ø§Ù„یتی است Ú©Ù‡ تولید دانش Ù…ÛŒ کند.”
**
رابرت ونتوری:
“ÙØ¶Ø§ را ÙØ±Ø§Ù…وش کنید ØŒ همچنین سازه Ùˆ اینگونه ØØ±Ùها را ØŒ دنبال ارتباط ØŒ تمثیل Ùˆ تصویر سازی Ù…Ùهومی باشید .”
**
سرنیکولاس پوزنر:
“آلونک چتری دوچرخه یک ساختمان است Ùˆ کلیسای لینکلن (Lincoln Cathedral) نمونه ای از معماری Ù…ÛŒ باشد. تقریباً هر چیزی Ú©Ù‡ ÙØ¶Ø§ را به میزان کاÙÛŒ برای انسان Ù…ØØµÙˆØ± Ù…ÛŒ کند تا آدمی به درون آن نقل مکان کند، یک ساختمان است. Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…Ø¹Ù…Ø§Ø±ÛŒ تنها ساختمانهایی را در برمی گیرد Ú©Ù‡ با هد٠برخورداری از جاذبه زیبایی شناسانه طراØÛŒ شده اند.”
**
آدول٠لوس :
“زمانی Ú©Ù‡ ما با یک تپه Ùˆ توده خاک به طول شش Ùوت Ùˆ عرض سه Ùوت در جنگل روبرو میشویم Ú©Ù‡ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از بیل به Ø´Ú©Ù„ یک هرم روی هم انباشته شده است، به Ùکر ÙØ±Ùˆ میرویم Ùˆ چیزی در درون ما میگوید: اینجا کسی دÙÙ† شده است. آن توده خاک معماری است .”
**
اتین لویی بوله:
“معماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعری٠خواهم کرد؟ نه. این تعری٠دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تصور خود Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند. نیاکان ما کاشانهشان را تنها پس از اینکه Ø´Ú©Ù„ آن را تصور میکردند، میساختند. این ÙØ±Ø¢ÙˆØ±Ø¯Ù‡ ذهنی Ùˆ خلاقیت هست Ú©Ù‡ معماری را تشکیل میدهد، اینک ما میتوانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان Ùˆ به ØØ¯ کمال رساندن آن تعری٠کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است Ú©Ù‡ به نظر میرسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد.”
**
ویلیام موریس:
“معماری شامل تمام Ù…ØÛŒØ· Ùیزیکی است Ú©Ù‡ زندگی بشری را Ø§ØØ§Ø·Ù‡ میکند Ùˆ تا زمانی Ú©Ù‡ عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمیتوانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات Ùˆ تبدیلات مثبتی Ú©Ù‡ هماهنگ با Ø§ØØªÛŒØ§Ø¬Ø§Øª بشر روی Ø³Ø·Ø Ø²Ù…ÛŒÙ† ایجاد شده است Ùˆ تنها ØµØØ±Ø§Ù‡Ø§ÛŒ دست نخورده از آن مستثنی هستند.”
**
جان راسکین:
“تعری٠درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراØÛŒ مجسمه برای یک مکان خاص Ùˆ جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.”
**
ژاک دریدا:
“وقتی ما به دنبال ساختارها هستیم از متغیرها غاÙÙ„ میمانیم، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ شیوههای قومی هر Ù„ØØ¸Ù‡ تغییر میکند پس روش ساختارگراها نمیتواند صØÛŒØ باشد Ùˆ یک متن هرگز Ù…Ùهوم واقعی خودش را آشکار نمیکند، زیرا مول٠آن متن ØØ¶ÙˆØ± ندارد Ùˆ هر بیننده Ùˆ یا هرکس Ú©Ù‡ آن متن را قرائت کند، میتواند Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØªÛŒ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª از قصد Ùˆ هد٠مول٠داشته باشد.”
**
ژان نوول:
" هر موقعیت جدید، مستلزم یک معماری جدید است. "
**
ریچارد مه یر:
" اثر معماری مثل ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ یک معمار است Ú©Ù‡ معمار تمام آموخته ها Ùˆ تجربه های خود را در اختیار آن قرارمی دهد. وقتی Ú©Ù‡ اثر معماری ساخته شد دیگر زندگی خاص خودش را دارد Ùˆ معمار هم آرزو Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ زندگی خوبی داشته باشد...
**
Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ بارنتسو پیانو: لامپوگنانی Ùˆ ایوی، ترجمه نسرین دهقانی
معماریچیست؟
" معماری هنری جدا از واقعیت نیست؛ معماری ØÙ‚یقی، نقاشی ØÙ‚یقی، شعر ØÙ‚یقی Ùˆ موسیقی ØÙ‚یقی هرگز ØµØ±ÙØ§Ù‹ انتزاعی نبوده است. ... معماری در مرز است، مرز بین هنر Ùˆ مردمشناسی، بین جامعه Ùˆ علم، بین تکنولوژی Ùˆ تاریخ. ... معماری خیالپردازی Ùˆ سمبولیسم، معناشناسی Ùˆ هنر روایتکردن داستان است. معماری ترکیبی جالب از این چیزهاست Ùˆ گاهی اوقات انسانگرایانه Ùˆ گاهی اوقات مادیگرایانه است. "
**
ÙØ±Ø§Ù†Ú© لوئید رایت :
" معمار بایستی یک پیامبر باشد ... یک پیامبر به Ù…Ùهوم واقعی کلمه ... اگر او قادر نباشد ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ ده سال جلوتر را ببیند، نمیتوان او را یک معمار نامید. "
**
ÙØ±Ø§Ù†Ùƒ لوئید رایت :
پزشكان بسیار Ø±Ø§ØØª از معماران هستند، چون این ÙØ±ØµØª را دارند كه اشتباه خود را دÙÙ† كنند.
**
Ùیلیپ جانسون :
"معماری ØŒ هنر چگونه صر٠كردن ÙØ¶Ø§Ø³Øª "
."Architecture is the art of how to waste space"
**
میس ونده رو :
هیچ کس نمیتواند هر ØµØ¨Ø Ø¯ÙˆØ´Ù†Ø¨Ù‡ یک سبک معماری جدید اختیار کند.
**
تادائو آندو :
معماری، ساختن ÙØ¶Ø§ Ùˆ بالاتر از همه ساختن یک مکان است، Ú©Ù‡ مانند شالوده ÙØ¶Ø§ عمـل Ù…ÛŒ کند.
**
تادائو آندو :
معماری باید کاملاً با اطرا٠هماهنگی داشته باشد
تام مین :
چگونگی قرار دادن آنها در کنار یکدیگر Ùˆ نیز علائمی Ú©Ù‡ از طریق Ø¨Ø§ÙØª Ùˆ رنگ آنها بدست میآید، زبانی ØØ§ØµÙ„ میشود
“معماری یک ورزش در Ù…Ø³Ø§ÙØª طولانی است. شما Ùکرتان را بر روی آن میگذارید Ùˆ Û³Û° سال با آن همراه میشوید، تا اینکه Ú©Ù…Ú©Ù… در این رشته راه Ù…ÛŒØ§ÙØªÛŒØ¯.”
**
ماریو بوتا :
“Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø¯Ù†ÛŒØ§ÛŒ خاص خود را دارند. با چگونگی قرار دادن آنها در کنار یکدیگر Ùˆ نیز علائمی Ú©Ù‡ از طریق Ø¨Ø§ÙØª Ùˆ رنگ آنها بدست میآید، زبانی ØØ§ØµÙ„ میشود Ú©Ù‡ میتواند مکمل اندیشه Ùˆ راهگشای معماری باشد.”
**
ریچارد باکمینستر Ùولر :
“من زمانی Ú©Ù‡ روی ØÙ„ یک مسأله کار میکنم، هرگز در مورد زیبایی راهØÙ„ آن Ùکر نمیکنم. من تنها به این میاندیشم Ú©Ù‡ چگونه مسأله را ØÙ„ کنم. اما بعد از ØÙ„ مسأله،اگر راهØÙ„ بدست آمده زیبا نباشد، Ù…ÛŒ Ùهمم Ú©Ù‡ این راه ØÙ„ اشتباه است.”
**
ژان نوول :
" معمارانی كه ØØ±Ù بیشتری برای Ú¯ÙØªÙ† دارند معمارانی هستند كه واقعاً میسازند. "
**
پیتر آیزنمن :
" چارلز جنكز ظرÙیت خاصی برای پیشگویی آنچه در معماری Ø§ØªÙØ§Ù‚ خواهد Ø§ÙØªØ§Ø¯ دارد . او با معماری بعد از مدرن به دنبال گذشته بود ولی با كتاب معماری پرش كیهانی خود برای اولین بار رو به آینده دارد . "
**
پیتر آیزنمن :
: ØÙ‚ایق علمی بهانه ای برای معماری هستند نه توجیهی برای آن . "
**
بهرام شیر دل :
" معماران هم مثل اهل ØØ±ÙÙ‡ های دیگر در یك مقطع زمانی Ù¾ÛŒ Ù…ÛŒ برند . كه شرایط جهان دارد تغییر Ù…ÛŒ كند Ùˆ كار ØØ±ÙÙ‡ ای آنها وقتی ارزش دارد كه در شرایط جدید بتواند نقشی Ø§ÛŒÙØ§ كند . "
**
هوشنگ سیØÙˆÙ† :
" کلام آخر من ایران است . "
**
پاتریك ناتگنز :
" معماری علاوه بر زیبایی با كارایی نیز سرو كار دارد یعنی علاوه بر بیان شخصی با تامین نیاز دیگران نیز درگیر است . "
**
بن ÙØ§Ø±Ù…ر :
" معماری هنری است كه نمی تواند از Ø¨Ø§ÙØª پیرامون طبیعی Ùˆ مصنوع جدا باشد . اگر قرار است Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… معماری را درك كنیم ØªØ¨Ø ÙÙ†ÛŒ نیازیست اساسی . معماری خوب نیازمند ÙƒØ§Ø±ÙØ±Ù…ای خوب است ."
**
هنری لنارد / سوزان كروهست لنارد :
" ÙØ¶Ø§Ù‡Ø§ÛŒ شهری نیازمند بیان هنری اند . خاطره های ما با مكانهای با هویتی كه در آن تجربه Ù‡ÛŒ ارزشمند رخ میدهد گره خورده است . ÙØ¶Ø§ÛŒ شهری در واقع قلب شهر Ùˆ منشاء زندگی روزمره است ."
**
جرج آنزورنا :
معمار واقعی معماریست برای همه Ùˆ از جملهÙقرا.
**
باری.بی.گرین بی :
از نظر تاریخی معماری عینی ترین Ùˆ ماندگارترین نتیجهء آرزوی انسان برای ÛŒØ§ÙØªÙ† معنا در این دنیای خاکی بوده است.
**
جی اپیلتون :
رابطه یک بنا با Ù…ØÛŒØ· پیرامونش معیار مهمیست Ú©Ù‡ با توجه به آن میتوان شایستگی هنری بنا را ارزیابی کرد.
**
دیتریچ کاربرچت :
وقتی میگوییم شهری زیباست منظور آن زیبایی است Ú©Ù‡ ما از خیابانها Ùˆ میدانها _یعنی از ÙØ¶Ø§ÛŒ عمومی_درک میکنیم .بنابراین برای «Ø²ÛŒØ¨Ø§» کردن یک شهر باید به اینگونه ÙØ¶Ø§Ù‡Ø§ÛŒ عمومی پرداخت .
**
استیون گروک :
آثار «Ø¢Ù„تو» دل مشغولی او را به مکان Ùˆ راهها نشان میدهد.یعنی عینیت بخشیدن به تجربه ای از ØØ±Ú©Øª در مکانی از پیش ساخته.
**
چارلز جنکز :
معماری ارگانیک این معماری بر پایه اندیشه نزدیکی بین معماری Ùˆ Ù…ØÛŒØ· زیست Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است. این معماری نوعی Ùناوری الهام Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از طبیعت است Ú©Ù‡ الگوهای طبیعی عیناً در آن تکرار میشود.
**
شما سنگ، چوب وبتن را به کار میگیرید Ùˆ با این Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø®Ø§Ù†Ù‡ ها Ùˆ Ù…ØÙ„ها را Ù…ÛŒ سازید، این یعنی ساختمان سازی ØŒ کاردانی Ùˆ مهارت در کار است.
ولی ناگهان شما در قلب من تاثیر Ù…ÛŒ گذارید،به من خوبی میکنید، من Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„ Ù…ÛŒ شوم Ùˆ Ù…ÛŒ گویم:" این زیباست" ØŒ این یعنی معماری ،هنر در آن وارد Ù…ÛŒ شود.
"خانه من قابل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ است . از شما متشکرم، همانگونه Ú©Ù‡ بایستی از مهندسین راه آهن یا خدمات تلÙÙ† متشکر باشم.شما در قلب من تاثیر نگذاشتید.
" ولی ÙØ±Ø¶ Ù…ÛŒ کنیم دیوارها به طر٠آسمان سربلند کرده اند به طوری Ú©Ù‡ مرا ØªØØª تاثیر قرارمی دهند ØŒ منظور شما را در Ù…ÛŒ یابم.ØØ§Ù„ت Ùکری شما لطی٠، سرد ØŒ زیبا Ùˆ با شکوه بوده است. این را سنگهایی Ú©Ù‡ به پا داشته اید به من Ù…ÛŒ گویند. شما مرا به ّن مکان جلب Ù…ÛŒ کنید Ùˆ چشمان من آن را Ù…ÛŒ نگرند. آنها چیزیی را Ù…ÛŒ بینند Ú©Ù‡ نمایشگر یک Ùکر است. Ùکری Ú©Ù‡ نه با صدا یا کلام بلکه تنها به وسیله اشکالی Ú©Ù‡ در رابطه معینی با یکدیگر قرار دارند آشکار Ù…ÛŒ شود. این اشکال به گونه ای هستند Ú©Ù‡ در نور به ÙˆØ¶ÙˆØ Ù†Ù…Ø§ÛŒØ§Ù† Ù…ÛŒ گردند. روابط بین آنها لزوما ربطی به قابل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ یا در خور تشبیه بودن را ندارد Ùˆ آنها Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø´ ریاضی ذهن شما هستند. آنها زبان معماری اند. با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø®Ø§Ù… Ùˆ شروع از شرایطی Ú©Ù‡ کمابیش متکی بر سودمندی هستند ØŒ شما روابط معینی را به وجود آورده اید Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª مرا بر انگیخته است.
این یعنی معماری."
لوکور بوزیه
**
لوکوربوزیه :
چشمهایی Ú©Ù‡ نمی بینند زیبایی نوین عصر ØØ§Ø¶Ø± را.
**
لوکوربوزیه :
“من ترسیم کردن را به ØØ±Ù زدن ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒØ¯Ù‡Ù…ØŒ زیراترسیم کردن سریعتر است Ùˆ مجال کمتری برای دروغ Ú¯ÙØªÙ† باقی میگذارد.”
**
لوکوربوزیه:
“اینکه معماری در Ù„ØØ¸Ù‡Ø§ÛŒ از خلاقیت بوجود میآید، یک ØÙ‚یقت انکارناپذیر است، زمانی Ú©Ù‡ ذهن درگیر چگونگی تضمین استØÚ©Ø§Ù… یک ساختمان Ùˆ نیز تأمین خواستههایی برای آسایش Ùˆ Ø±Ø§ØØªÛŒ است، برای رسیدن به هدÙÛŒ متعالیتراز تأمین نیازهای ØµØ±ÙØ§Ù‹ کارکردی برانگیخته میشود Ùˆ آماده میگردد تا تواناییهای شاعرانهای را به معرض نمایش گذارد Ú©Ù‡ ما را برمیانگیزانند Ùˆ به ما لذت Ùˆ سرور Ù…ÛŒ بخشند.”
**
میس ون دروهه :
معماری زمانی آغاز میشود که شما دو آجر را با دقت پیش هم میگذارید.
**
تادائو آندو:
" خلاقیت ØÙ‚یقی Ú©Ù„ زندگی را شامل میگردد Ùˆ به وسیله ابزارهایی از شهود بیان میشود Ú©Ù‡ ÙØ±Ø§Ø³ÙˆÛŒ منطق Ùˆ آن چیزی است Ú©Ù‡ زبانهای دیگر قادر به ابراز آن هستند. "
**
سانتیاگو کالاتراوا:
" هندسه شالوده Ùˆ مبنای ادراک معماری است. من از طریق هندسه به اثر خود دست مییابم. در شناخت جهان معماری، زبان هندسه مانند زبان سازه اهمیت دارد. هر دوی آنها در کنار خواص Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ عالم طبیعت، برای من سرچشمههای زاینده Ùˆ مهم الهام هستند. "
**
ÙØ±Ø§Ù†Ú© گری:
" من بیشتر وقتم را ØµØ±Ù Ú©Ø§Ø±ÙØ±Ù…اها میکنم. زیرا معتقدم این کار ما را به پیش میبرد Ùˆ آنها هم به آنچه Ú©Ù‡ میخواهند، میرسند Ùˆ از کار Ø§ØØ³Ø§Ø³ رضایت میکنند. این روند باعث میشود آنها بدانند Ú©Ù‡ شما مسائل آنها را میشنوید. همچنین این تعامل موقعیت ابداع را برای شما ÙØ±Ø§Ù‡Ù… میآورد . "
**
لوئیجی اسنوزی:
" زیر بار مسئولیت شانه خالی Ù†Ú©Ù† ،خودت را با ÙØ±Ù… درگیر Ú©Ù†.در ÙØ±Ù… است Ú©Ù‡ تو انسان را باز خواهی ÛŒØ§ÙØª. "
**
آلبرتو پرز گومس :
" ØØªÛŒ دیدگاه ریاضیدانی چون مندلبروت از معماری همانند دیدگاه پرنس چارلز تقلیدی کهنه است.
میس ونده رو :هیچ کس نمیتواند هر ØµØ¨Ø Ø¯ÙˆØ´Ù†Ø¨Ù‡ یک سبک معماری جدید اختیار کند."
**
میس ونده رو :
" ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒØ¯Ù‡Ù… خوب باشم تا جالب توجه."
**
ژان نوول :
" هر موقعیت جدید، مستلزم یک معماری جدید است. "
**
برنارد چومی :
“مسابقات معماری خوب نیستند،چون برای مسابقه باید سریع کار کرد. البته باید در مسابقه شرکت کنید تا بتوانید کار بگیرید، اما برای بسط Ùˆ ØªÙØµÛŒÙ„ Ø·Ø±Ø Ù…Ø¹Ù…Ø§Ø±ÛŒØŒ این بهترین راه نیست.”
**
Ùیلیپ جانسون :
" من از تعطیلات Ù…ØªÙ†ÙØ±Ù…. اگرشمامیتوانید ساختمانهایی را بسازید، چرا بایددر کنار دریا بنشینید؟ "
**
پیترآیزنمن:
“مدرنیستها مدعی هستند Ú©Ù‡ مدینه ÙØ§Ø¶Ù„Ù‡ را باید در آینده جستجو کرد، پستمدرنیستها نیز به دنبال این مدینه ÙØ§Ø¶Ù„Ù‡ در گذشته هستند؛ ولی به اعتقاد من، معماری امروز باید این مدینه ÙØ§Ø¶Ù„Ù‡ را در شرایط امروز پیدا کند؛ معماری امروز ما باید منعکسکننده شرایط ذهنی Ùˆ زیستی جامعه امروز ما باشد.”
**
ریچارد راجرز:
"ساختمان ها ØµØ±ÙØ§Ù‹ کالا نیستند. آنها مانند پرده ای پشت صØÙ†Ù‡ زندگی ما را در شهر میسازند. معماری هنر Ø´Ú©Ù„ دادن به آن چیزی است Ú©Ù‡ ما مرتباً در آن به نمایش میپردازیم، چرا Ú©Ù‡ به خلق Ù…ØÛŒØ·ÛŒ میپردازد Ú©Ù‡ تمامی جزئیات روزانه زندگی ما در آن Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒ Ø§ÙØªØ¯.”
**
لویی کان:
" پروژه؛ یعنی شالوده دادن به یک ÙØ±Ù…ØŒ درون یک نظم.”
**
لویی کان:
“معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است Ú©Ù‡ وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی Ú©Ù‡ یک کار معماری انجام میدهد، در ØÙ‚یقت آن را به Ø±ÙˆØ Ù…Ø¹Ù…Ø§Ø±ÛŒ عرضه میکند . . . روØÛŒ Ú©Ù‡ سبک نمیشناسد، تکنیک نمیشناسد، متد نمیشناسد Ùˆ تنها منتظر آن است Ú©Ù‡ خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش میباشد.”
**
آلوار آلتو:
“معماری ارگانیک نمیتواند نام شیوه ای خاص در معماری باشد، چرا Ú©Ù‡ معماری نیز مانند زندگی ناچار است در ØÙˆØ²Ù‡ ارگان های موجود جلوه کند Ùˆ اصولاً زندگی ارگانیک به معماری ارگانیک نیازمند است.”
**
رم کولهاس:
“معماری ÙØ¹Ø§Ù„یتی ØµØ±ÙØ§Ù‹ در جهت پاسخگویی به نیازهای Ú©Ø§Ø±ÙØ±Ù…اها نیست، بلکه معماری ÙØ¹Ø§Ù„یتی است Ú©Ù‡ تولید دانش Ù…ÛŒ کند.”
**
رابرت ونتوری:
“ÙØ¶Ø§ را ÙØ±Ø§Ù…وش کنید ØŒ همچنین سازه Ùˆ اینگونه ØØ±Ùها را ØŒ دنبال ارتباط ØŒ تمثیل Ùˆ تصویر سازی Ù…Ùهومی باشید .”
**
سرنیکولاس پوزنر:
“آلونک چتری دوچرخه یک ساختمان است Ùˆ کلیسای لینکلن (Lincoln Cathedral) نمونه ای از معماری Ù…ÛŒ باشد. تقریباً هر چیزی Ú©Ù‡ ÙØ¶Ø§ را به میزان کاÙÛŒ برای انسان Ù…ØØµÙˆØ± Ù…ÛŒ کند تا آدمی به درون آن نقل مکان کند، یک ساختمان است. Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…Ø¹Ù…Ø§Ø±ÛŒ تنها ساختمانهایی را در برمی گیرد Ú©Ù‡ با هد٠برخورداری از جاذبه زیبایی شناسانه طراØÛŒ شده اند.”
**
آدول٠لوس :
“زمانی Ú©Ù‡ ما با یک تپه Ùˆ توده خاک به طول شش Ùوت Ùˆ عرض سه Ùوت در جنگل روبرو میشویم Ú©Ù‡ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از بیل به Ø´Ú©Ù„ یک هرم روی هم انباشته شده است، به Ùکر ÙØ±Ùˆ میرویم Ùˆ چیزی در درون ما میگوید: اینجا کسی دÙÙ† شده است. آن توده خاک معماری است .”
**
اتین لویی بوله:
“معماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعری٠خواهم کرد؟ نه. این تعری٠دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تصور خود Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند. نیاکان ما کاشانهشان را تنها پس از اینکه Ø´Ú©Ù„ آن را تصور میکردند، میساختند. این ÙØ±Ø¢ÙˆØ±Ø¯Ù‡ ذهنی Ùˆ خلاقیت هست Ú©Ù‡ معماری را تشکیل میدهد، اینک ما میتوانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان Ùˆ به ØØ¯ کمال رساندن آن تعری٠کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است Ú©Ù‡ به نظر میرسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد.”
**
ویلیام موریس:
“معماری شامل تمام Ù…ØÛŒØ· Ùیزیکی است Ú©Ù‡ زندگی بشری را Ø§ØØ§Ø·Ù‡ میکند Ùˆ تا زمانی Ú©Ù‡ عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمیتوانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات Ùˆ تبدیلات مثبتی Ú©Ù‡ هماهنگ با Ø§ØØªÛŒØ§Ø¬Ø§Øª بشر روی Ø³Ø·Ø Ø²Ù…ÛŒÙ† ایجاد شده است Ùˆ تنها ØµØØ±Ø§Ù‡Ø§ÛŒ دست نخورده از آن مستثنی هستند.”
**
جان راسکین:
“تعری٠درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراØÛŒ مجسمه برای یک مکان خاص Ùˆ جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.”
**
ژاک دریدا:
“وقتی ما به دنبال ساختارها هستیم از متغیرها غاÙÙ„ میمانیم، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ شیوههای قومی هر Ù„ØØ¸Ù‡ تغییر میکند پس روش ساختارگراها نمیتواند صØÛŒØ باشد Ùˆ یک متن هرگز Ù…Ùهوم واقعی خودش را آشکار نمیکند، زیرا مول٠آن متن ØØ¶ÙˆØ± ندارد Ùˆ هر بیننده Ùˆ یا هرکس Ú©Ù‡ آن متن را قرائت کند، میتواند Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØªÛŒ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª از قصد Ùˆ هد٠مول٠داشته باشد.”
**
ژان نوول:
" هر موقعیت جدید، مستلزم یک معماری جدید است. "
**
ریچارد مه یر:
" اثر معماری مثل ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ یک معمار است Ú©Ù‡ معمار تمام آموخته ها Ùˆ تجربه های خود را در اختیار آن قرارمی دهد. وقتی Ú©Ù‡ اثر معماری ساخته شد دیگر زندگی خاص خودش را دارد Ùˆ معمار هم آرزو Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ زندگی خوبی داشته باشد...
**
Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ بارنتسو پیانو: لامپوگنانی Ùˆ ایوی، ترجمه نسرین دهقانی
معماریچیست؟
" معماری هنری جدا از واقعیت نیست؛ معماری ØÙ‚یقی، نقاشی ØÙ‚یقی، شعر ØÙ‚یقی Ùˆ موسیقی ØÙ‚یقی هرگز ØµØ±ÙØ§Ù‹ انتزاعی نبوده است. ... معماری در مرز است، مرز بین هنر Ùˆ مردمشناسی، بین جامعه Ùˆ علم، بین تکنولوژی Ùˆ تاریخ. ... معماری خیالپردازی Ùˆ سمبولیسم، معناشناسی Ùˆ هنر روایتکردن داستان است. معماری ترکیبی جالب از این چیزهاست Ùˆ گاهی اوقات انسانگرایانه Ùˆ گاهی اوقات مادیگرایانه است. "
**
ÙØ±Ø§Ù†Ú© لوئید رایت :
" معمار بایستی یک پیامبر باشد ... یک پیامبر به Ù…Ùهوم واقعی کلمه ... اگر او قادر نباشد ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ ده سال جلوتر را ببیند، نمیتوان او را یک معمار نامید. "
**
ÙØ±Ø§Ù†Ùƒ لوئید رایت :
پزشكان بسیار Ø±Ø§ØØª از معماران هستند، چون این ÙØ±ØµØª را دارند كه اشتباه خود را دÙÙ† كنند.
**
Ùیلیپ جانسون :
"معماری ØŒ هنر چگونه صر٠كردن ÙØ¶Ø§Ø³Øª "
."Architecture is the art of how to waste space"
**
میس ونده رو :
هیچ کس نمیتواند هر ØµØ¨Ø Ø¯ÙˆØ´Ù†Ø¨Ù‡ یک سبک معماری جدید اختیار کند.
**
تادائو آندو :
معماری، ساختن ÙØ¶Ø§ Ùˆ بالاتر از همه ساختن یک مکان است، Ú©Ù‡ مانند شالوده ÙØ¶Ø§ عمـل Ù…ÛŒ کند.
**
تادائو آندو :
معماری باید کاملاً با اطرا٠هماهنگی داشته باشد